Krnsko - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma
+

Odpady polopatě - odpadová legislativa která se dotýká naší peněženky

Odpady polopatě - odpadová legislativa která se dotýká naší peněženky 1

V posledních dvou letech se v oblasti odpadového hospodářství událo poměrně mnoho změn, tak snad pomůže vysvětlení, proč od nynějška každý rok sáhneme do peněženky hlouběji a hlouběji.

Trochu statistiky za rok 2021:

● V roce 2021 obec vyprodukovala:

  • 154 850 kg směsný komunální odpad (AVE)
  • 14 940 kg směsný komunální odpad (HAVEL)
  • 60 320 kg bioodpadu
  • 11 062 kg papíru
  • 14 083 kg plastů
  • 11 036 kg skla
  • 735 kg kovů
  • 873 kg textilu
  • 197 kg olejů a tuků

● Při mobilním sběru bylo odevzdáno:

  • 5 280 kg nábytek (objemný odpad)
  • 4 840 kg stavebního materiálu obsahující azbest
  • 150 kg pneumatik
  • 160 kg barev

CELKEM ODPADŮ: 278 526 kg
KAŽDÝ OBYVATEL OBCE VYPRODUKOVAL ZA ROK 2021: 487 kg
Pozn. 572 obyvatel

● Náklady spojené s vývozem a likvidací komunálního odpadu za rok 2021: 523 061,- Kč
● Náklady na likvidaci a vývoz tříděného odpadu: 249 500,- Kč
● Náklady na likvidace odpadu z mobilního sběru: 31 422,- Kč

CELKEM NÁKLADY: 803 983,- Kč

● Na poplatku za komunální odpad obec vybrala: 328 850,- Kč
● Na odměnách za tříděný odpad obdržela částku ve výši: 136 662,- Kč
CELKEM PŘÍJEM: 465 512,- Kč


Obec doplácela za rok 2021 za provozování systému

odpadového hospodářství částku: 338 471,- Kč

Poznámka:
Za každého přihlášeného obyvatele obce (572 ob.), tedy obec v roce 2021 doplácela částku ve výši: 592,- Kč
Za každý vyprodukovaný 1 kg odpadu, obec v roce 2021 doplácela částku: 1.20,- Kč (!) 

 

AVE

 

Jaké to bylo v roce 2022 a jak to bude dál?

Pro rok 2022 vstoupily v platnost další změny, které vyplývají z realizace požadavků daných novým zákonem o odpadech (č.541/2020 Sb.). Jejich účinnost budeme vyhodnocovat opět po uplynutí zúčtovacího období.

Důležitým faktorem, který zásadním způsobem ovlivňuje naše vynaložené finanční prostředky, je čerpání slevy na skládkování komunálního odpadu.
 

Třídící sleva 

Obec mohla uplatnit slevu na odpady, jejichž množství nepřesáhlo například v roce 2021  celkem 200 kg na jednoho obyvatele (trvale přihlášeného k pobytu v obci).
Množství odpadu se dále každý rok bude vždy snižovat o 10 kg na obyvatele a rok.

ROK 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029

KG na obyvatele

190 kg 180 kg 170 kg 160 kg 150 kg 140 kg 130 kg 120 kg

Zákl. cena / tunu 

900 Kč 1 000 Kč 1 250 Kč 1 500 Kč 1 600 Kč 1 700 Kč 1 800 Kč 1 850 Kč

Zákon počítá s postupným zvyšováním ceny skládkovného za 1 tunu ze současných 500 Kč až na 1850 Kč za tunu v roce 2030!

V roce 2022 jsme překročili kvótu slevy na odpadech v listopadu. Po zbytek roku již za odevzadné tuny platíme bohužel plnou cenu za tunu tedy 900 Kč, místo levnějších 500 Kč!

Že tato doba nenastala dříve bylo díky prozíravému postupu, kdy jsme se celý rok snažili mezi obyvatele udat BIO popelnice, protože BIO odpad (tráva, jablka apod.), jsou velmi těžkým odpadem. Tímto krokem se podařilo snížit váhový objem a tedy oddálit čas, kdy by nám "naskočila" zvýšená, nedotovaná cena za tunu odpadu!

Jak se to vlastně počítá?

K 01.01.2022 bylo v obci hlášeno 560 obyvatel. Obec měla tedy dle tabulky určeno, že 190kg na obyvatele x 560 ob. = 106,4 tuny, které můžeme uložit za 500 Kč / tunu. Vše navíc, pak tedy platíme částkou 900 Kč za tunu.

Co je vlastně cílem?

Hlavním cílem tohoto zákona je celkové snižování produkce odpadů a omezení množství ukládaného odpadu na skládky. Velmi zjednodušeně řečeno, bude stát obce nutit daleko důsledněji třídit. Jak to chce udělat? Obce které nesplní požadovanou míru separace (třídění) odpadů, budou na poplatcích za ukládání odpadu na skládky platit více. V případě neplnění separačních cílů, jejichž milníky jsou definovány pro roky 2025, 2030 a 2035 (viz níže), se obec dle § 112 zákona o odpadech vystavuje riziku sankcí až do výše 200 tis Kč za každý rok neplnění.

Povinné cíle pro obce
Oddělené složky recyklovatelného odpadu
Rok 2025 2030 2035
Hodnota separačního cíle 60% 65% 70%

Tento výhled nás nutí k opatřením pro další průběžné snižování produkce směsného odpadu, neboť jeho nadlimitní množství bude rok od roku znamenat vyšší náklady na jeho likvidaci.



Jaké máme výhledy a možnosti pro rok 2023, kdy
aktuálně máme na stole navýšení ceny za svoz odpadů o 20%?

 

AVE

Jaká mohou být ve hře opatření ke snižování produkce směsného odpadu?

  • Optimalizace četnosti svozu směsného komunálního odpadu – 14 denní svoz
  • Maximální svoz bioodpadů od každé nemovitosti
  • Maximální třídění odpadů přímo v domácnosti - co nejméně ukládat do černých popelnic
  • A další zvýšení poplatku za odvoz odpadů

Těmito opatřeními se obec snaží snížit výdaje na svoz odpadů a zároveň motivovat občany, aby důsledněji třídili odpad. Tímto můžou občané napomoci plnit stanovené cíle v třídění odpadu a také šetřit své peněženky: více třídím = méně směsného odpadu = méně zaplněná popelnice = menší poplatek za svoz komunálního odpadu.

Nejlepší odpad je ten, který vůbec nevznikne!

Tímto heslem se budou muset začít řídit i města a obce, pro které dosud snížení množství komunálního odpadu nebylo prioritou. Do roku 2030 musí totiž ČR recyklovat o třetinu více odpadu, než v současné době. Ve stejném roce také začne platit úplný zákaz skládkování recyklovatelných odpadů. 

Stanovení poplatku je výhradně záležitostí obce (většina obcí systém nakládání s odpady poměrně výrazně dotuje a občané neplatí plné náklady), ale pokud bude obec snižovat množství odpadů které směřují na skládku, pak bude moci využít tzv. třídicí slevu, kterou nový zákon o odpadech přináší. Nastavena je tak, aby se obce zaměřily na třídění a nebyly ony samy, ani jejich obyvatelé dotčeny zvýšením skládkovacího poplatku.

Na třídicí slevu dosáhnou všechny obce?

V souladu s evropskými recyklačními cíli nový odpadový zákon o odpadech, zavádí postupné zvyšování poplatku za ukládání využitelných a recyklovatelných odpadů na skládky, a to ze současných 500 Kč za tunu uloženého komunálního až na 1 850 Kč v roce  2029. 
Třídicí sleva je novým nástrojem na snižování množství komunálního odpadu ukládaného na skládky. Nastavena je podle množství odpadů uložených na skládky za rok na obyvatele. Dosáhnou na ni všechny obce, ale bude pouze na nich, jak dlouho tuto slevu budou v daném roce čerpat. 

Co prodražuje také v obci cenu za svoz odpadů?

Bohužel obyvatelé obce, kteří nemají v obci nahlášen trvalý pobyt. Tito lidé se nezapočítávají do objemu zvýhodněných tun, přesto ale v obci odpad vytváří. Kromě toho že nám takto zmenšují množství objemu zvýhodněného odpadu (kdy platíme za více dražších tun odpadu), tak obec navíc (jak je uvedeno výše), doplácí na každý jejich 1 kg odpadu ještě částku 1.20 Kč. Často také platí jen poplatek za objekt (tedy za jednu osobu), ale v domácnosti těchto nepřihlášených osob bydlí daleko více. Na každém člověku tak obec tratí dalších 800 Kč za poplatek za odpad.
Na tyto "obyvatele" obec navíc nedostává ani příděl v podobě daňových, přerozdělovaných výnosů (ty přichází na místo jejich trvalého bydliště). Je tedy jasné, že nepřihlášené osoby pobývající v obci zvyšují zásadním způsobem obci náklady na provoz.

Datum vložení: 7. 12. 2022 20:40
Datum poslední aktualizace: 7. 12. 2022 21:02
Autor: Libor Šotek