Pověst o dodnes zaseknutém dlátu ve viaduktu
Podle vyprávění nejstaršího pamětníka pana Josefa Šubrta, železničáře ve výslužbě z Jizerního Vtelna zapsal roku 1952 Jaroslav Rejmon, holič v Krnsku:
Železnice - Česká severní dráha, jak se původně říkalo, se začala stavět r. 1861. Most přes údolí byl dohotoven r. 1864 a na sv. Václava t. r. jel přes něj první vlak, což bylo spojeno s velkou slavností velkých hodnostářů Rakouska - Uherska. Přítomna byla hraběnka Waldsteinová jako největší mecenáška a hrabě Špork.
Ve válce roku 1866 chtěli Prajzi (Prušáci) vyhodit most do povětří. Začali jeden pilíř navrtávat dlátem, ale pro nedostatek náčiní od toho upustili. Dláto, které tam nechali zaseknuté, je tam na památku dodnes. Krneckým lidem nakázali snášet na most slámu a dříví a most podpálili. Předtím však vytrhali koleje. Byli něčím vyrušeni, takže odtáhli a lidé most uhasili, ohořely jen pražce.
Více se o Prušácích v Krnsku dozvíte v našem článku na tomto webu.
Grafická a obsahová úprava: Libor Šotek (červen 2020)