...
Obec KRNSKO

Historie krnského nádraží

 
Krnsko je jednokolejná mezilehlá zastávka ležící v částečném oblouku trati u chráněného přejezdu s místní komunikací. Zastávka, respektive stanice, byla otevřena spolu s úsekem Neratovice -Turnov v roce v 1865. V době otevření mělo Krnsko status stanice IV. třídy.

Nádraží Krnsko 1865

Výstavba dráhy a současně i železniční stanice v roce 1865 (budova nádraží je vpravo nahoře)

V té době nese jméno Stranow, který se později změní na Stranow - Krnsko. V té době měla stanice dvě koleje, které měly užitnou délku pouhých 209 metrů a ležely ve spádu 8,3 promile. U první koleje byl vybudován menší sklad s nákladištěm. Původně měl být vybudován ve stanici pouze zdvojený strážní domek, jako pracoviště železniční obsluhy a čekárna pro cestující, ale nakonec byla zvolena klasická přízemní výpravní budova, dle typových plánů společnosti, určená pro menší stanice. Důvodem bylo, že předsedou správní rady společnosti byl hrabě Arnošt z Valdštejna a jeho manželka, kněžna Marie, vlastnila nedaleký zámek Stránov, na který pravidelně dojížděla vlakem. Proto byla zvolena výstavba klasické výpravní budovy, ve které byla v jedné její části zřízena speciální pohodlná "knížecí" čekárna se samostatným vchodem. Později byla budova ještě rozšířena a zvýšena o jedno patro a čekárna pro kněžnu přebudována na čekárnu III. třídy.

Nádraží Krnsko - Stránov

Fotografie dvoukolejné stanice Krnsko se skladem. Zdroj: Staniční kronika Krnsko

V roce 1869 se stává stanice důležitým nákladištěm a složištěm řepy pro nově založený podcetenský cukrovar v Dolním Cetně a jelikož cukrovar i přes počáteční obtíže roste, je stanice plně vytížena a nákladiště se musí několikrát i rozšiřovat. Přebudován a rozšířen je i krytý sklad.

Na konci roku 1881 je zprovozněna vlečka údolím Strenického potoka z Chotětova k cukrovaru v Dolním Cetně (vlečka je pak později prodloužena až do Skalska a přeměněna na místní dráhu). Cukrovar získává vlastní vlečku a velké nakládání řepy v Krnsku je tímto zastaveno. Původně se také uvažovalo o vedení trati (resp. vlečky) z Dolního Cetna do Krnska, ale kvůli nepříznivým sklonovým poměrům a nutnosti složitého vyvlastňování pozemků je zvolen jako koncová stanice Chotětov.

Nádraží 1912

Nádraží pravděpodobně v roce 1912

Přesto je však v okolí Krnska několik továren a velkostatků, které stanici Krnsko dále využívají k přepravě. V roce 1915 bylo ve stanici zřízeno elektrické osvětlení. Objemy přepravy se pomalu snižují a tak již v roce 1927 padají návrhy o změně statusu dopravny na zastávku. K tomu dochází 17. ledna 1933 a stanice Krnsko je dopravně uzavřena a přeměněna na zastávku s hláskou.
V roce 1930 je požádáno správcem o zřízení hromosvodu, kterému je vyhověno a hromosvod je 8. června 1930 na budovu instalován.
Stanice měla od počátku problémy s vodou, hlavně s tou užitkovou a je několikrát žádáno na ředitelství o zřízení studny a vodovodu. V té době však jejich zřízení není povoleno a pitná voda se dováží v kanystrech vlaky z Chotětova a ta užitková se bere z tendru k tomu určených vlaků.
V roce 1931 dochází k rozšíření dveří a oken dopravní kanceláře a čekárny - zrušena byla čekárna II. třídy a jejím přepažením vznikla útulna pro výhybkáře a pomocného skladníka a malý sklad pro poštovní zásilky. Dnem 22. května 1937 dochází k přejmenování zastávky na dodnes používané Krnsko. Jelikož jsou koleje v Krnsku krátké a nedovolují pohodlné křižování vlaků, a ani rozšíření nepřipadá v úvahu, a to hlavně vzhledem k poloze kolejí vedených na úzkém skalnatém břehu, začíná se uvažovat o zbudování výhybny na místě před stránovským viaduktem.

Nádraží za války

Nádražní budova za 2. světové války

K tomu dochází během války, ale nová výhybna je zprovozněna až po válce - uvedena do provozu je 1. prosince 1945. Tím také ztrácí Krnsko status hlásky.
V roce 1955 je Krnsko evidováno jako zastávka s nákladištěm s krycími návěstidly ovládanými z přístavku na levé straně budovy. Během dalších let se stále snižují objemy přepravovaného zboží až je rohodnuto o zrušení nákladiště a snesení manipulační koleje. K tomu dochází v roce 1970, kdy jsou výhybky a kolej vytrhány a z Krnska se stává jednokolejná zastávka s velkou budovou a rozsáhlým skladem.


V současné době (2018) je zastávka Krnsko jednokolejnou zastávkou s nástupištěm délky 150 metrů s pevnou hranou tvořenou betonovými panely na konzolách (typ SUDOP). Nástupiště osvětluje pět nízkých peronních svítidel. Budova zastávky byla vystavěna v normovaném stylu zakládající společnosti dle návrhů ing. Františka Láta, jde o jednopatrovou budovu s výrazným oboustranným rizalitem bez výraznějších ozdobných prvků. V dolní části budovy se nachází dopravní kancelář, čekárna pro cestující a sklad. V horní části pak byt pro obsluhu zastávky. V části u silnice se k budově přimyká malá jednoduchá veranda s lavičkou pro venkovní čekání, v současné době jediné kryté místo před nepřízní počasí. Na levé straně od budovy se nachází pozůstatky dvou skladů, z velkého skladu zbyly pouze základy a z druhého menšího skladu již jen torzo přední stěny. V současné době (10/2018) jsou všechny budovy zastávky, včetně té výpravní v havarijním stavu a pravděpodobně  je čeká kompletní likvidace. Na neratovické straně zastávky nalezneme přejezd s místní komunikací, chráněný světelnou signalizací s pozitivní indikací a závorami. Na straně boleslavské se pak nachází hezky rekonstruovaný strážní domek. Zastávka se nachází asi 600 metrů od centra obce Krnsko, obsluhuje také obce Zámostí a Jizerní Vtelno. Od zastávky vede žlutá turistická značka k zámku Stránov (2 km), rozcestník najdeme přímo na perónu zastávky.


Doprovodné fotografie najdete ve fotogalerii v tomto odkazu...


Literatura
- Text a fotografie byly pro potřeby našeho webu poskytnuty stránkou: vlakregion.cz

Grafická a obsahová úprava: Libor Šotek (červen 2020)

Datum a čas

Dnes je čtvrtek, 25. 4. 2024, 8:37:51

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

cca 1985

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Nechť si duben sebelepší bývá, ovčákovi hůl přec jen se zasněžívá.

Pranostika na akt. den

Po teplém Marku se často ochlazuje.

Aktuální počasí

dnes, čtvrtek 25. 4. 2024
slabý déšť 11 °C 0 °C
pátek 26. 4. polojasno 15/0 °C
sobota 27. 4. polojasno 18/4 °C
neděle 28. 4. oblačno 21/7 °C

Mobilní aplikace

Aplikace

Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Volně ke stažení:

Google Play
App Store

Odstávky ČEZ

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Krnsko na mapě Google