Městské domy Vančurů z Řehnic
Po třicetileté válce byly městské domy ve velmi špatném stavu. Vančurovi drželi domy v lokalitě mezi dnešní Klaudiánovou ulicí a Komenského náměstí. V jednom z nich bydlel Jan Jindřich Vančura a také v něm zemřel, přičemž ve své závěti nezapomněl na děkanský kostel, v němž byl pohřben. Jeho dům velmi zpustnul, byl prodáván v letech 1708, 1716 a 1728, ale kupec se nenašel. V letech 1714 - 1715, kdy byla v Boleslavi epidemie moru, byl v tomto domě zřízen lazaret, v němž bydlel spolu s nemocnými i lékař Kniebandl.
Po Janu Jindřichovi získal domy jeho bratr Karel Vančura a po něm jeho syn Jan Václav, který je pronajímal. Vše, co bylo trochu cenné, odvážel na zámek do Krnska. V roce 1729 dům prodal a vyhotovil inventář majetku, který v domě zůstal po Janu Jindřichovi.
Uvedu pro zajímavost výčet majetku, který po sobě Jan zanechal. Vše bylo svého času v krnském zámku...
Obrazy na plátně:
- Navštívení Panny Marie, Ecce homo
- na pergameně Panna Maria, sv. Jeroným
- sedm papírových obrazů
- krucifix brslenový
Šatstvo, velmi málo vzhledem k tomu, že Jan byl rytířem:
- soukenný červený plášť, kabát se spodky, oboje sešlé
- dvě košile
- srnčí kůže vydělaná
- kostkované koberce
- 4 šátky - 2 prosté, 2 s krajkami
Zbraně:
- flinta, pár pistolí, kord
- měděná flaše se šroubem
Domácí textil:
- prachová svrchnice (peřina)
- 3 polštáře, podlavnička
- 5 polštářů (jiná velikost), prostěradlo
- ubrus, 4 servity (ubrousky)
Zařízení:
- kočár
- stará kareta bez kol (lehký dvoukolový jednospřežní vůz)
- 5 židliček, stůl okrouhlý a třírohý
- stolice se zábradlím
- 3 almary, 2 moučné truhly, 3 klasické truhly
- 8 dřevěných talířů
- mandl
- postele s nebesy a bez nich
- psací stůl
- kšíry na koně
- jelení rohy
- věrtel (předpokládám, že se jednalo o nádobu na přibližně 24 litrů tekutiny)
Zaujalo mě složení zděděných věcí. Zatímco oblečení je velmi málo, nábytku hodně, zejména almar a truhel. Co v nich rytíř skladoval?
Literatura
František Bareš, Paměti města Mladé Boleslavě
Autor textu: Alena Prchlíková (říjen 2019) / Grafická a obsahová úprava: Libor Šotek